Tibetiečių požiūris į auklėjimą

Žmogui, kuris gali mokyti – Mokytojui – Tibete ypatinga pagarba. Žmogus gali mokėti kažką tobulai, tačiau išmokyti kitus – ne formaliai, bet sudominant, išskleidžiant pačio žmogaus unikalius gebėjimus – yra išskirtinis talentas.

Visi tėvai tampa pirmaisiais mokytojais savo vaiko gyvenime. Jie moko svarbiausio dalyko – pažinti save ir gyvenimą. Kiekvienas vaikas gimsta unikalus, turintis kažkokį talentą, todėl svarbiausia tėvų užduotis – išskleisti vaiko unikalius gebėjimus.

Kad vaikas būtų teisingai ugdomas, reikia žinoti tam tikrus vaiko vystymosi etapus ir vaiko galimybes pagal amžių. Todėl vaikų auklėjimas Tibete skiriamas į kelis – vienas į kitą pereinančius – etapus.

Pirmasis – nuo gimimo iki 5 metų. Šiuo metu vaikas gležnas, lyg pirmieji augalo daigeliai. Reikalingas ypatingas rūpestis ir kantrybė, o bet koks nemokšiškas ar neatsargus elgesys (grubumas, emocinis šaltumas, pyktis..) gali nepataisomai pakenkti augančiam vaikui. Tai adaptacijos, prisitaikymo ir pažinimo laikotarpis. Reikia daug kalbėtis su vaiku – ramiai, aiškiai, suprantamai; supažindinti su supančiu pasauliu, žaisti.

Vaikas dar nesupranta ilgų loginių aiškinimų, todėl naudingiau ne kažką drausti, bet nukreipti vaiko dėmesį, t.y., sudominti kažkuo kitu. Jei vaikas daro kažką neleistino, pakanka parodyti išgąsčio mimiką arba ramiai pasakyti “negalima“. Bausmę ar rėkimą jis suvoks kaip spaudimą jėga, kuriai reikia paklusti.

Vaikas dar nesupranta nei daiktų vertingumo, nei kai kurių daiktų ar prietaisų pavojaus. Todėl reikėtų jo gyvenamą erdvę organizuoti taip, kad ji būtų saugi: išnešti dūžtančius daiktus ir pasirūpinti, kad jis nepasiektų vaistų ar kitų pavojingų daiktų.

Šiuo laikotarpiu vaikai ypač aktyvūs, judrūs, smalsūs. Jei vaikas bus slopinamas ar spaudžiamas – bus ne tik nuslopintas jo gyvenimiškas aktyvumas ir žingeidumas, bet ir įskiepytas aukos sindromas.

Antrasis periodas – nuo 5 iki 10 metų. Tai aktyvus intelekto vystymosi metas. Aktuali visapusiška pažintinė informacija, kuri reikalinga ir naudinga vaikui. Todėl – daug skaitymo, pokalbių, kūrybos, ugdančių žaidimų.

Vaikas pradeda suprasti savo veiksmų pasekmes, suaugusiųjų ir kitų vaikų reakcijas į savo veiksmus. Vaikui jau reikia iškelti užduotis, kurias jis gali įvykdyti. Už atliktus darbus pagirti ir būtinai skatinti iniciatyvą.

Jei vaiko iniciatyva, žingeidumas ir kūrybingumas šiame etape bus slopinami – vaikas užaugs infantilus, dvasiškai silpnas, tingus.

Trečiasis periodas – nuo 10 iki 15 metų. Šiuo laikotarpiu svarbu elgtis su vaiku kaip su lygiu: gerbti jį, tartis svarbiais klausimais, klausti nuomonės, leisti pasirinkti. Ir nors suaugęs turi didesnę patirtį, sprendimus reikėtų siūlyti be spaudimo – draugiškai patariant ar pasiūlant pasirinkti sprendimo būdą.

Jei vaikas elgiasi negatyviai, netinkamai – geranoriškai kalbėkitės apie tai ir kantriai bei pagrįstai aiškinkite negatyvaus elgesio pasekmes, nes kategoriški draudimai tik skatina elgtis priešingai.

Svarbu skatinti savarankiškumą, atsakomybę ir nepriklausomą mąstymą. Jei šiuo laikotarpiu su vaiku bus elgiamasi kaip su mažu, o ne kaip su lygiu – jis užaugs nepasitikintis savimi, priklausantis nuo labiau savimi pasitikinčių žmonių.

Ketvirtasis periodas – nuo 15 metų. Tai jau ne vaikas, o susiformavusi asmenybė. Auklėti jau vėlu, belieka skinti savo auklėjimo vaisius.. Šiame etape itin svarbi pagarba. Jei jos nėra, vaikas turės nuoskaudą visam gyvenimui ir pasitaikius pirmai progai, atramos ieškos už šeimos ribų.

Tibetiečiai pabrėžia: auklėjant vaikus – jokių žeminimų ir fizinių bausmių! Vienintelė priežastis, kodėl mušami vaikai – jie negali atsakyti tuo pačiu. Žeminantis silpnesnį – silpnesnis už silpną, tai – vargšas bedvasis despotas.

Tikrasis Mokytojas (auklėtojas, mama, tėtis) – stiprus, o stiprus visada padeda silpnesniam sustiprėti. Jo stiprybė – dvasinė, o stiprybės išraiška – besąlygiška meilė: geranoriškumas, supratingumas, kantrybė, palaikymas, nuoseklumas, padrąsinimas, širdies šiluma.. Visa tai padeda augti! 🙂

Reklama

Parašykite komentarą

Įveskite savo duomenis žemiau arba prisijunkite per socialinį tinklą:

WordPress.com Logo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Google photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Google paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Twitter picture

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Facebook photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Connecting to %s