Ajurveda apie maisto energiją

Kai kurie maisto produktai yra natūralūs energijos šaltiniai, tuo tarpu kiti gali sukelti mieguistumą ir apsunkimą. Kiekvieno maisto produkto poveikis organizmui priklauso nuo jo specifinių savybių, o taip pat nuo to, kaip šis produktas buvo užaugintas ir paruoštas. Ajurveda pripažįsta tik šviežią arba šviežiai paruoštą maistą, todėl rekomenduoja maisto ruošti tiek, kiek per kartą suvalgysime, o paruoštą maistą suvalgyti ne vėliau kaip per 4-5 valandas.

Ajurveda skiria dvi maisto grupes: teikiantis natūralią energiją maistas, ir sukeliantis sunkumą ir inertiškumą maistas. Prie teikiančių ypatingai stiprią natūralią energiją ir naudingų žmogui priskiriami švieži vaisiai ir daržovės bei jų sultys (ypač morkų ir burokų), nenugriebtas pienas ir valytas lydytas sviestas (ghi), kviečiai ir produktai iš jų (duona, makaronai), ryžiai, miežiai, medus, razinos, datulės, imbieras, migdolai, alyvuogių aliejus ir žirneliai.

Šviežias daržoves rekomenduojama valgyti per pietus, kai virškinimas stipriausias. Jei šviežias daržoves ar vaisius organizmas sunkiai virškina, galima valgyti daržovių troškinius, tik šviežiai paruoštus. Teigiama, kad daržovės, augančios žemės paviršiuje, turi daugiau gyvybinės energijos dėl tiesioginio saulės poveikio, nei tos, kurios auga po žeme, išimtis – morkos ir burokai – jie yra nepakeičiami gyvybinės energijos tiekėjai ir žadintojai. Labai naudingos visos lapinės daržovės.

Pieną Ajurveda pataria gerti pašildytą, su žiupsneliu imbiero – tuomet jis nesukelia alerginių reakcijų ir neskatina gleivių gamybos organizme. Kefyras taip pat pripažįstamas energiją teikiančiu produktu, tik būtinai šviežias. Lydytą sviestą (ghi), kuris Ajurvedoje plačiai naudojamas, galima lengvai pasigaminti ir skaninti juo įvairius patiekalus. Jis gaminamas taip: imame didesnį kiekį (400 ar daugiau) gramų nesūdyto sviesto, dedame į gilesnį indą ir šildome ant mažos ugnies.

Kai sviestas ištirps, kaitiname ant mažos ugnies dar apie 12 minučių (sekame, kad nepridegtų!). Užverdant paviršiuje susidarys putos, kurių nereikia nugrėbti, nes jos turi gydomųjų savybių. Sviestas pasidarys geltonai auksinės spalvos ir kvepės kaip kepinti kukurūzai. Jį atvėsiname ir perpilame per filtrą į švarų indą. Ghi gali būti saugomas ir nešaltoje vietoje.

Dabar apie maistą, kuris sukelia sunkumą ir gesina žmogaus gyvybinę energiją. Paprastai jis yra sunkiai virškinamas arba turi savyje specifinių toksinų. Tai vadinamoji raudona mėsa (jautiena, kiauliena, veršiena), ilgai laikomas (pusfabrikačiai ir konservai) arba fermentuotas maistas (sūriai, sūdytas ir rūkytas), svogūnai, česnakai, grybai, bulvės ir kitos augančios po žeme daržovės (išskyrus morkas ir burokus), alkoholis, kava, rafinuotas cukrus.

Mėsa sunkiai ir ilgai virškinama, be to, neskaitoma tokia vertinga, kaip grūdai, daržovės ir vaisiai, nes stovi žemesnėje maisto grandyje. Nustatyta, kad grūdų, kuriais minta gyvuliai, energetinė vertė septynis kartus vertingesnė, nei jais mintančių gyvulių mėsa. Ekonomiškiau ir etiškiau užauginti grūdus ir juos valgyti, nei auginti grūdus, juo maitinti gyvulius ir valgyti jų mėsą. Ajurveda apskritai pasisako už vegetarizmą.

Jei nesigauna atsisakyti raudonos mėsos, tai patariama ją palengva keisti paukštiena ar žuvimi ir valgyti kelis kartus į savaitę. Sunkiai virškinamus produktus, jei labai norime, patariama valgyti per pietus, kuomet virškinimo procesai stipriausi. Už mitybą pusfabrikačiais, konservais ir maistu, pagamintu mikrobangėse krosnelėse taip pat mokame savo žvalumu ir energija. Šaldytos daržovės ir vaisiai, nors ir teikia mažiau energijos, bet laikomi geresniais už konservus.

Rafinuotą cukrų keiskime medumi arba nerafinuotu cukrumi. Kavos, jei negalime atsisakyti, mažinkime iki vieno puodelio per dieną. Alkoholio apskritai patariama atsisakyti, nes jis nuodija organizmą ir sukelia chronišką nuovargį. Ajurveda tikina, kad palengva sumažinę tų produktų kiekį, kurie sukelia sunkumą ir nuovargį, mes atsigausime ir pasijusime žvalesni. Į savo valgiaraštį įtraukime kuo daugiau produktų, kurie teikia natūralią energiją.

Taigi, pasirodo, ir maisto produktai, kuriuos dažnai nesusimąstydami pasirenkame, taip pat įtakoja mūsų energingumą – suteikia jėgų arba net sukelia nuovargį.. O ką jūs apie tai manote?

Reklama

9 mintys apie „Ajurveda apie maisto energiją“

  1. Tikrai naudingas priminimas. Ypač patiko pamąstymai apie mėsą. Dar pridėčiau ir saiko jausmą valgant, nes ką bevalgytum jei apsivalgai, tai jėgų neprideda. 🙂

    Patinka

  2. Žiūriu žiūriu tas etiketes Lietuvos parduotuvėse – kad į tuos produktus vis kažko įmakaluota, ko nereikia… 😦 Ką jūs apie tai manote, Ruvi? Apie realias galimybes vadovautis šio straipsnio (jau nebevadinu jų įrašais, nes tai puikiausi straipsniai:) patarimais?

    Patinka

  3. Labas, Edita 🙂

    Man atrodo, svarbiausia, kad mityba taptų sąmoningu veiksmu – tuomet pradedame galvoti, ką ir kiek valgome, ir kaip geriau pagaminti maistą, kad jis teiktų energijos.
    Kai žmogus pradeda suprasti, kad nuo mitybos labai priklauso jo sveikata, tuomet viskas ir keičiasi.
    Liūdna, kad daug maisto mūsų laikais yra užnuodyta tikra ta žodžio prasme, nes visos, anot pramonininkų, “nekenksmingos“ cheminių priedų dozės kaupiasi organizme ir po truputį daro savo juodą darbą.
    Kai pradedame sąmoningai maitintis, tuomet renkamės sveiką maistą, gaminame jį tik tam kartui ir pradedame “klausytis“ organizmo – jis labai aiškiai “pasako“, ko jam reikia tam tikru metu. Tuomet viskas paprasta, ir suvalgomi kiekiai sumažėja, nes pasisotiname kokybišku maistu, ir energijos tikrai netrūksta 🙂 .
    O senieji mokymai vertingi tuo, kad juose sukaupta šimtmečių patirtis, kuria galime pasinaudoti ir šiandien 🙂 . Mūsų “techno“ amžius padarė ir maistą “techno“, kuris, deja, gyvam organizmui netinka.
    Sveikos mitybos pagrindų žinojimas tikrai labai palengvina gyvenimą, nes ne tik sumažėja suvalgomo maisto kiekiai, bet ir žvalumo prisideda, ir kūnas išlaiko formas, ir pinigų mažiau pravalgoma.
    Aš sau tokias išvadas padariau ir jas taikau gyvenime (maisto įvairovė, šviežias ir šviežiai pagamintas maistas ir saikas) 🙂 .

    Patinka

Parašykite komentarą

Įveskite savo duomenis žemiau arba prisijunkite per socialinį tinklą:

WordPress.com Logo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti / Keisti )

Twitter picture

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti / Keisti )

Facebook photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti / Keisti )

Google+ photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Google+ paskyra. Atsijungti / Keisti )

Connecting to %s