Dietos

Viršsvoris ir neteisinga mityba tapo šių laikų problema, todėl dietų ir įvairių virškinimą reguliuojančių priemonių vis daugėja. Ir kiekvienas, pabandęs jomis sekti ar pagėręs kursą “stebuklingų“ priemonių, tvirtai pasakys: nepadeda. Geriausiu atveju – laikinas efektas, blogiausiu – sugrįžus prie įprastos žmogui mitybos, rezultatai būna dar prastesni ir priaugama dar daugiau svorio..

Nusiviliame: gaila laiko, pastangų ir išleistų pinigų. O kiek atsiranda įvairių brangiai kainuojančių procedūrų, kurių sumanytojai supranta reikalo esmę ir tikrai kuriam laikui padeda atgauti žmogui optimalias formas. Ir vėl – laikinai. Tokiu būdu žmonių sąmonėje užtvirtinama stabili minties forma: “aš nieko pats negaliu, būdai pasiekti normalų svorį brangiai kainuoja, o dietų efektas laikinas, todėl.. valgysiu kaip valgęs, tokia mano genetika, paveldimumas.. o be to, aš jaučiuosi gerai, net geriau, nei liesas – nereikia savęs kankinti, juk valgymas toks malonumas!..“

Kodėl taip atsitinka? Visų pirma todėl, kad maitinamės neteisingai: nesąmoningai ir inertiškai. Valgome dėl to, kad pajustume sotumą, o ką valgome – nesusimąstome. O ir kai kurios dietos yra sumanytos taip, kad duotų greitą rezultatą, kartais ir sveikatos sąskaita (pvz., baltyminė). Pasilaikę kurį laiką dietos, mes vėl grįžtame prie neteisingos mitybos, o dar ir “išbadėję“, su didesniu uolumu.. taip ne tik sugrįžta nutirpę kilogramai, bet ir priaugame naujų.

Todėl tikra tiesa, kad dietomis kartais dar labiau sutrikdome ir taip sutrikdytą medžiagų apykaitą. Daugelis žmonių padaro teisingą išvadą: dietos turi laikiną efektą, todėl jos neveiksmingos. Dietos neveiksmingos todėl, kad tai yra laikinos pastangos, kurios dedamos dėl išorinių rezultatų, t.y., nėra pagrindinio – sveikatos siekimo motyvo.

Laikydamiesi dietų, mes siekiame laikinų rezultatų: numesti svorį, sumažinti cholesterolį, atsikratyti alergijos, sureguliuoti rūgščių-šarmų balansą, pagerinti virškinimą ir pan.. Pasiekiame tą laikiną rezultatą ir vėl grįžtame prie senųjų mitybos įpročių. Kartais ir gavę gydytojų nurodymus maitintis tam tikru būdu, kad pagerintume sveikatą, numojame į tai ranka.. užtat tablečių nusiperkame visada ir geriame jas uoliai.

Tai ir yra pagrindinės klaidos: sugrįžimas prie įprastos mitybos (kurios ir sukėlė viršsvorį ar sveikatos problemas) ir neteisingas motyvas (siekiame laikinų, dažniausiai išorinių rezultatų) . Tuo tarpu yra visiškai kitaip, jei suprantame, kad viršsvorio mums niekas neužkabino, jį visada užsiauginame patys, kad viršsvoris yra medžiagų apykaitos sutrikimas – tuomet mes ieškome žinių ir sąmoningai reguliuojame bei optimalizuojame savo mitybą.

Mitybos įpročiai, kaip ir bet kurie kiti, keičiami, suvokus jų žalingumą. Tam reikalingas sąmoningumas ir tiesus požiūris į esmę. Kurti pasiteisinimus savo įpročiams ir silpnybėms esame meistrai, todėl juos stumkime į šoną. “Paveldimumas, esu linkęs į apkūnumą, geras apetitas“ – visa tai galima iškart perbraukti, pažiūrėjus, kiek, kada ir ką valgome. Tiesa paprasta: viršsvoris yra medžiagų apykaitos sutrikimo rezultatas, o sutrikdoma ji yra tik per neteisingą mitybą.

D.Lebokas sakė: “Žmonių, kurie kenkia patys sau yra žymiai daugiau nei tų, kuriems kenkia kiti“. Kai pradedame sąmoningai tvarkyti bet kurią savo gyvenimo sritį, tuomet aiškiai pamatome problemų pasekmes, priežastis ir pamatome sprendimų būdus. Toks matymas skatina ieškoti sprendimų iš esmės, o ne gesinti pasekmes ar laikinai pagerinti padėtį.

Todėl ir mityboje spręskime klausimą iš esmės – rinkime informaciją ir taikykime tai savo gyvenime, arba, jei situacija rimta – kreipkimės į specialistus patarimo. Kaip juokavo vienas gydytojas: jei pridėsite prie savo mitybos raciono papildomą riekutę duonos kasdien, po kelių metų ant šonų galite turėti jau kelis papildomus kilogramus..

Todėl būkime atidūs ir mityboje, nepaverskime to primityviu skrandžio prikimšimu ar valgymu visą dieną. Jei turime viršsvorį, reiškia, neteisingai maitinamės – tai faktas. Dietos, tabletės ar brangiai kainuojančios procedūros svoriui mažinti tebus laikinos priemonės, jei nepakeisime viršsvorio ir sveikatos sutrikimo priežasties – neteisingos mitybos. Nelengva tiesai pažiūrėti į akis, bet būtina, ir ne dėl to, kad pasijustume kalti dėl savo įpročių, o tam, kad rastume veiksmingą sprendimą.

Ar sutinkate?

Reklama

6 mintys apie „Dietos“

  1. Sveiki 🙂

    Visiškai sutinku. Taip tikrai netinkama motyvacija: “Numesiu šiek tiek svorio, o po to viskas grįš į normalias vėžias“. Bet kurioje srityje žmogus žengdamas rimtą žingsnį žino jog tai visam gyvenimui. Žodis dieta kartais asocijuojasi su neigima reikšme (manoima, kad tai beprasmis reikalas). Gal tai tiesiog geriau vadinti žingsniu į sveiką gyvenimą, ir tai jokia kančia. Nes lengvumo pojūtis pavalgius- yra tik malonumas- tikras malonumas. Tai ne joks trumpalaikis sveikatos pakėlimas- tai nuolatinis tobulėjimas. Tarkim žmogus “užsikoduoja“ nevartoti alkoholio- nusistato terminus, ir jei jų po to nepratesia jis vėl grįžta į pradžią. Taip ir su maisto balansavimu. Mano nuomone- paskelbimas sau : “Aš taip nusprendžiau ir tai pakeis mano gyvenimą visam laikui“ – yra stipriausia motyvacija ir ryžtas.

    Patinka

  2. Labas, Vytai 🙂
    Mitybos tema diskutuoti nėra lengva, nes beveik visi šioje srityje daugiau-mažiau nusižengia 🙂 .
    Pritariu tavo sakiniui, kad dieta turi būti pirmas žingsnis į sveiką gyvenimą – labai teisingai apibūdinai.
    Šioje srityje, kaip ir visose kitose, tereikia susirinkti visą įmanomą informaciją ir veikti, o kaip – intuicija pati “pasakys“.
    Galiausiai, jei tikrai stengiasi, žmogus išmoksta klausytis savo kūno ir valgo tai, ko jam iš tiesų reikia – tai ir yra siekiamybė 🙂

    Patinka

  3. Pirma, dauguma žmonių kovoja su pasekmėmis, apie ką, Vilte, ir rašai. Tačiau realios priežastys gali būti labai įvairios, pvz., vieni įpratę valgyti, kai tik susinervina, nes tai organizmo būdas malšinti stresą. Treti, valgo tam, kad galėtų dar labiau atidėlioti darbus, pvz., reikia padaryti tą ir aną, o jie pagalvoja, kaip aš tai padarysiu, jei būsiu alkanas. Žodžiu, reikia kovoti su realiomis priežastimis, kurios gali būti labai įvairios nuo nepasitikėjimo savimi iki daugybės įvairių blogų sprendimų gyvenime.

    Būtent dėl to jokios dietos niekada nepadės.

    Antra, geriausia dieta, kuri net nėra dieta: valgyti tą patį, ką naudoja viršsvorio neturintis žmogus. Pvz., jei šeimoje vienas storas, o kitas normalus. Tuomet valgyt ne daugiau nei normalus. Tačiau dar kartą primenu, kad pirma reikia įveikti realias priežastis, o tik tada jau kovoti su pasekmėmis.

    Trečia, sutinku, kad būna kalta ir tik mityba, pvz., šeimoje įprasta valgyti labai riebų maistą, tuomet, kad ir kiek jie dirbtų ir fiziškai judėtų vis tiek visi stori. Taip, tokiu atveju iš tiesų reikia keisti mitybą. Geriausia į tokią, kokia yra antrame punkte.

    O visi posakiai, kaip gero žmogaus turi būti daug, kalta genetika ir pan. yra tik bereikšmei pasiteisinimai.

    Patinka

  4. Labas, Povilai 🙂
    Daug įdomių minčių parašei. Taip, valgymas viena iš labiausiai apleistų sričių, o “pastebima“ tik tuomet, kai atsiranda viršsvoris ar sveikatos sutrikimų..
    Vėlgi – kaip ir visose gyvenimo srityse, reikia sąmoningumo, ir viskas yra sutvarkoma.
    Pritariu tau, kad pagrindinius valgymo įpročius atsinešame iš šeimos. Juos tikrai galima keisti, jeigu jie yra netikę, tik reikia atmesti visus pasiteisinimus 🙂 ..
    Ačiū už tavo išsamų komentarą. 🙂

    Patinka

  5. Sveiki,

    Mano irgi toks požiūris į dietas. Su sveikata yra taip: arba įsidiegi ją gerinančius įpročius arba kankini save dietomis ir esamais įpročiais. Galiu garantuoti iš savo patirties, kad pakoregavus ką, kaip ir su kuo valgome, valgymas iš tiesų tampa didelis malonumas. Trys malonumų sesijos per dieną, rojus! Žinoma ne tiems, kurie valgo atmestinai, persivalgo ir t.t. Baikite ieškoti trumpalaikių sprendimų, taip tik save žudote ir eikvojate gyvybes jėgas.

    Linkėjimai,
    Saulius

    Patinka

Parašykite komentarą

Įveskite savo duomenis žemiau arba prisijunkite per socialinį tinklą:

WordPress.com Logo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti / Keisti )

Twitter picture

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti / Keisti )

Facebook photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti / Keisti )

Google+ photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Google+ paskyra. Atsijungti / Keisti )

Connecting to %s