Konkretūs žingsniai link blaivybės

Ne vienas alkoholį vartojantis žmogus prisipažįsta, kad bent kartą bandė mesti gerti, bet, deja, nesėkmingai. Tačiau paklaustas – ką jis konkrečiai tam darė, dažnas nustemba. Paaiškėja, kad nieko specialaus žmogus nedarė, išskyrus kelias dienas ar savaites susilaikymo nuo alkoholio. Ne paslaptis, kad toks noras daugeliui kyla po gausių išgertuvių ir tėra laikinas atsisakymas nuo alkoholio, todėl nenuostabu, kad rezultatas būna trumpalaikis.

Kartais geriantysis sąmoningai vaidina bejėgį prieš priklausomybę ir sako, kad negali sustoti. Jam patogi tokia pozicija: kai tarsi turi pasiteisinimą, kai jo gailimasi. Tačiau būtent šis bejėgiškumas įrodo, kad žmogus nieko nedarė tam, kad nustotų vartoti alkoholį, o bejėgiškumas atsiranda dėl neveiklumo. Blaivybė nenukrenta iš dangaus, jos negalima nupirkti, suvaidinti, jos niekas nesuteiks. Blaivybę galima pasiekti, užsitarnauti konkrečiais kryptingais veiksmais.

Todėl jei nesiseka mesti gerti alkoholį, sąžiningai paklauskite savęs: o ką aš konkrečiai padariau, kad nustočiau gerti? Jeigu jūs nepadarėte tam jokių konkrečių žingsnių, tai to net mėginimu pavadinti negalima. Galbūt, buvo prašviesėjimo blykstelėjimas… Tačiau jei jis yra, tuomet šansų atsikratyti alkoholio vartojimo yra! Tereikia atlikti sekančius žingsnius. Kokie jie?

Pirmasis žingsnis į blaivybę turi būti nusiteikimas blaivybei – tai būtina sąlyga, kitaip visos pastangos bus bevertės. Jei alkoholio atsisakymas jums yra nepakeliama kančia, tuomet rezultatų tikrai nebus, geriausiu atveju turėsite kelis abstinencijos mėnesius. O jei jūs mobilizuojate visas jėgas į konkretų rezultatą – blaivybę, jūs nepajusite jokių sunkumų pereinamuoju periodu. Atvirkščiai – jūs jausite pakylėjimą ir džiaugsmą, nes turėsite tikslą.

Būtent psichologinis nusiteikimas blaivybei garantuoja gerą rezultatą. Vien norėti mesti gerti nepakanka, nes niekuo nepagrįstas noras greitai praeina. Todėl būkite sąžiningi su savimi ir kryptingai siekite blaivybės nuolat stiprindami savo motyvaciją – pirmiausiai teisinga informacija apie alkoholį. Turi būti tvirta atrama – nauja vertybių sistema, naujas pagrindas gyvenimui. Kuo tvirtesnė motyvacija, tuo lengviau pasiekiama blaivybė.

Dar viena svarbi blaivaus gyvenimo būdo pusė – aplinkinių reakcija. Juk gyvename visuomenėje ir atsiriboti nuo jos negalime. O kadangi joje vyrauja svaiginimosi kultas, tai aplinkiniai gali jus provokuoti išgerti alkoholio. Spaudimas, kurį daro geriantys žmonės versdami išgerti kitus, yra elementari kultūros stoka. Ir ne tik: tai kišimasis į jūsų asmeninį gyvenimą ir vertimas daryti tai, ko jūs nenorite ir kas kenkia jūsų sveikatai.

Bet kol tokia realybė, jūs turite būti tam pasiruošę iš anksto. Atsisakyti reikia mandagiai, bet tvirtai ir trumpai – kad neliktų iliuzijų ir pagrindo tolimesniems įkalbinėjimams. Būtinai iš anksto pagalvokite, kaip jūs reaguosite į įkalbinėjimus, kad nebūtumėte užkluptas netikėtai. Nereikia sakyti, kad šiuo metu nenorite gerti, tai tik sustiprins norą jus įkalbinėti (na, nors lašelį…).

Galimi atsisakymo variantai:
Aš negeriu (pats sąžiningiausias ir geriausias);
Aš mečiau gerti;
Man alergija nuo alkoholio;
Aš geriau jaučiuosi blaivas;
Aš mėgstu sveikus gėrimus – sultis ir vandenį.

Improvizuokite arba pasirinkite vieną iš variantų, bet neišsisukinėkite ir nemeluokite. Visi išvardinti atsakymai leidžia suprasti įkalbinėjančiam, kad jūs ne tik šį vakarą negeriate, bet kad tai jūsų gyvenimo nuostata. Gali būti, kad atsisakydami gerti alkoholį, jūs neteksite dalies savo draugų – būkite tam pasiruošę. Tačiau pagalvokite: jei draugystė yra paremta tik alkoholio vartojimu, tai be tokios draugystės tikrai galima lengvai apsieiti.

Nesigėdinkite atvirai pasakyti apie savo poziciją – blaivybę. Kuo atviresnis ir nuoširdesnis atsakymas, tuo mažiau kyla klausimų ir noro jus perkalbėti. Reikia pripažinti, kad geriančioje visuomenėje į blaivius žmones žiūrima su įtarimu, todėl aplinkiniams gali kilti visokių keistų klausimų ir išgalvotų prielaidų. Bet nepamirškite ir dar vieno svarbaus dalyko – jus visuomet gerbs, jei turėsite tvirtą gyvenimo poziciją. Parodykite, kad gerbiate pašnekovą, bet ginčytis dėl jūsų gyvenimo pozicijos nėra jokio reikalo.

Trečias svarbus konkretus žingsnis link blaivybės – senųjų įpročių atsisakymas. Todėl pradžioje dėl visa pikta apeikite iš tolo tas vietas, kurios jums siejasi su alkoholiu. Tai gali būti baras, kavinė ar kita draugų pamėgta susibūrimo vieta, kurioje gėrėte alkoholį, taip pat alkoholio skyriai maisto parduotuvėse. Padėkite giliau visus su alkoholiu susijusius simbolius: butelius, stikliukus ar grafinus.

Labai įdomų būdą, atgrasantį nuo šių simbolių, siūlo narkologas A. V. Melnikovas. Jis paprastas: paimkite tuščią alkoholio butelį ir užklijuokite ant jo savo užrašytą etiketę. Didelėmis raidėmis tiesiog užrašykite vieną iš tiesų apie alkoholį, pvz.:

Atsargiai – narkotikas;
Gera vėmimą sukelianti priemonė;
Patikima lėto žudymo priemonė;
Tu atėmei (įrašome skaičių) mano gyvenimo metų;
Mirtini nuodai;
Cheminė masinio naikinimo priemonė, ir pan.

Pastatykite butelį taip, kad aiškiai matytumėte užrašą – kaskart į jį pažiūrėjus, jį fiksuos ne tik jūsų sąmonė, bet ir pasąmonė. Jei tekstas nesukelia emocinio poveikio, pakeiskite jį kitu. Tikinama, kad tokiu būdu tapsite visiškai abejingas bet kokiai alkoholio atributikai, ir kas svarbu – tiesos užrašymo pagalba, taigi – jokios apgaulės. Kiekviena diena be alkoholio, kiekvienas konkretus žingsnis stiprins jūsų blaivybės poziciją, ir kaskart bus vis lengviau.

Jei vis dėlto apninka kartais abejonės, nusistatykite blaivybės terminą – tegul jis bus neilgas, bet ne trumpesnis nei 2 mėnesiai, kad organizmas pilnai išsivalytų nuo nuodų ir prašviesėtų sąmonė. Kol kyla abejonės, tą terminą vis pratęskite, kol pasijusite tvirtai dėl savo pasirinkimo. Pagrindinis kriterijus, parodantis, kad esate nusiteikęs blaivybei – tai džiaugsmas, kad gyvenate blaiviai. Jei jus tai džiugina – jūs teisingame kelyje, jei ne – padirbėkite ties motyvacijos stiprinimu.

Mūsų dienomis, kai jau įrodytas žudantis alkoholio poveikis, tapo akivaizdu, kad blaivybė – pagrindinė sveiko gyvenimo sąlyga. Jei žmogus vartoja svaigalus, jis negali būti sveikas, kad ir kaip sveikai jis maitintųsi, gertų brangiausius maisto papildus ar sportuotų. Todėl atsiminkite: jei jūs svaiginatės, jūs žalojate save. Jokios brangiausios priemonės negali neutralizuoti žudančio alkoholio poveikio žmogaus organizmui.

Blaivybė – sveikatos pagrindas. Jei norite būti sveiki, ženkite konkrečius žingsnius link blaivybės. Dėl savęs, dėl gero pavyzdžio savo vaikams ir visuomenei.

(Pagal narkologo A. V. Melnikovo knygą „Alkoholizmas“, vertė ruvi.lt)

Reklama

6 mintys apie „Konkretūs žingsniai link blaivybės“

  1. Labas vakaras Ruvi 🙂

    Manau visai neatsitiktinai įrašytas pirmu numeriu nusiteikimas, juk šitas dalykėlis jei nuoširdus praktiškai apsprendžia didelę ateities dalį ir sekančius veiksmus žmogus darys kone automatiškai.

    Nuo savęs pridėčiau jog apsisprendimo momentu žmogus iškelia savo tikslą aukščiau malonumų ir susitaiko su tuo jog teks mesti ne tik alkoholi, bet ir visą aplinką su tuo susijusia, bei tobulėti ne vien blaivybes srityje… ir pradeda gauti kitokio pobūdžio malonums 🙂

    Na dėl aplinkinių aš asmeniškai stengiuosi vengti tokiu susitikimų su išgeriančiais (netgi giminėmis), kadangi užsiimu kompiuterių remontu ir tenka važiuot pas klientus į namus irgi pasitaiko susitikt tokių kurie nevengia išgert ir šalia svetimų žmonių- tai tiesiog neigiamai veikia, kartais geriau prarandu tokį klientą (nors ir uždirbčiau pinigų, bet…)

    Tiesiog išeini iš svaiginimosi kulto ir supranti, kad tu jau nebe toks, nebe kaip visi ir sakai viso gero tam, pradedi kur kas įdomesnį gyvenimą, pilną visokių keistų netikėtumų, kurie skatina dar labaiu atradinėti gyvenimą.

    Labai patinka vienas iš įpročio keitimo/šalinimo būdų- kaitinimas, kai nemeti blogo įpročio iškart bet mintyse kokius metus nuolat prikaišioji sau, skaitai literatūrą atitinkamą, ieškai praktinių atsakymų, inventorizuoji savo veiksmus vienu ar kitu atveju ir t.t. ir… vieną dieną lyg niekur nieko meti įproti lengvai ir greitai (šis būdas labai tinka sunkiai šalinamiems įpročiams.

    Patinka

  2. Mano patirtis kitokia-aš gyvenu su žmogumi, kuris pastoviai svaiginasi…mūsų kaimynai,giminės ir artimieji nekartą vyrui sakė -kad jis alkoholikas.Visi supranta ir mato jo problemą,tik ne jis.. Jis visiems pasakojasi ,kad gali ,bet kada gerti,jei nori gali negerti…Atseit JIS valdo situaciją…Aš nesuprantu ar jis nemato savo ritimosi žemyn,ar nenori pripažinti, kad jis tapo svaigalų vergu.Ir kuo toliau ,tuo baisiau- svaigalai daro jį agresyviu ir n..su juo gyvent darosi nesaugu. Kaip jam padėti?Gal galit kas nors patarti,gal turit patirties?

    Patinka

  3. Labas Saulute,

    mano patirtis – niekaip nepadėsi. geriantysis – mano šeimos narys. akademikas, protingas žmogus. kol blaivas – atrodo viską supranta, stengias negerti, bet progai atsiradus – neturi valios atsispirti ir vėl viskas iš naujo. nuo gėrimo įsivarė širdies ligą. daktaras pasakė, jei ir toliau gersi – mirsi. taigi, pasirodo mirties baimė mažesnė už norą gerti. ir nesvarbu ką darysi ar sakysi – visada ras pasiteisinimų arba pereis į puolimą: ko čia prie jo kabinėjames; ne mūsų reikalas; na, ir panašiai.

    tokia mano patirtis.. atleiskit, kad nepaguodžiau.

    Patinka

  4. Labas visiems 🙂

    pirmiausiai dėkoju už nuoširdų norą pagelbėti kitiems. Kai susiduriame su sunkiomis situacijomis, kartais atrodo, kad jos be išeities. O štai nuoširdus pokalbis kartais ir paguodžia, ir padeda kitaip pažiūrėti į tą situaciją.

    Taip, be geriančiojo noro pradėti blaivų gyvenimą jam niekas nepadės.. Galima tik suprasti geriančiojo elgesį ( http://www.ruvi.lt/2012/01/19/apie-alkoholiku-zaidimus/ ) ir, jei tai įmanoma, maksimaliai atsiriboti (bent jau psichologiškai) nuo jo elgesio. Nors tai, aišku, nelengva, ypač jei tai šeimos narys ir reikia gyventi kartu.

    Tai tik atrodo, kad visi geriantys yra skirtingi, tačiau jų elgesyje yra tam tikrų alkoholio vartojimo įtakotų pokyčių, kurie yra vienodi – nepriklausomai nuo žmogaus išsilavinimo, temperamento ar kitokių skirtumų. “Sveikatos skyrelyje apie tai rašiau: http://www.ruvi.lt/2012/01/18/alkoholio-poveikis-zmogaus-psichikai/

    O Saulutę pakviesčiau į kolegos Audronio sukurtą forumą http://www.bukblaivus.lt , ten yra daug įdomių temų, ten savo išgyvenimais dalinasi ir alkoholikų giminaičiai – tikrai rekomenduoju, gal kažką atrasite, kas nors kiek palengvins jūsų išgyvenimus.

    uliau, labai dėkoju už nuoširdumą!

    Vytautai, su tavimi esame darbavęsi šia tema, todėl smagu skaityti tavo mintis. Pritariu! Dar gal pridurčiau, kad alkoholis ir kitos psichotropinės medžiagos pirmiausiai slopina žmogaus sąmoningumą, todėl vartojant alkoholį tikėtis bent kažkokio žmogaus tobulėjimo – neįmanoma.. Tokia realybė..

    Ačiū visiems, jaukaus vakaro!

    Patinka

  5. Atgalinis pranešimas: Interjeras
  6. Atgalinis pranešimas: sveika mityba

Parašykite komentarą

Įveskite savo duomenis žemiau arba prisijunkite per socialinį tinklą:

WordPress.com Logo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti / Keisti )

Twitter picture

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti / Keisti )

Facebook photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti / Keisti )

Google+ photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Google+ paskyra. Atsijungti / Keisti )

Connecting to %s