Ritmai, ciklai, fazės..

Viskas mūsų gyvenime jiems paklūsta, o ir mes patys esame linkę viską sistematizuoti – tuomet aiškiau galime daug ką suprasti. Ritmai, ciklai ir fazės yra gamtoje, o mes, kaip gamtos dalis, taip pat jiems esame pavaldūs. Chronobiologai, fiziobiologai ir medikai pastebėjo įvairių ciklų poveikį žmogui, ir tuo remiantis, pateikė labai daug patarimų, kaip harmoningai įvairiuose cikluose gyventi.

Svarbiausias žmogui yra jo biologinis ritmas (dar vadinamas biologiniu laikrodžiu), kuris formavosi milijonus metų. Biologinis laikrodis turi ne tik paros, mėnesio, bet ir metų biologinį ritmą. Jei norime būti sveiki, turime jo paisyti – mes jį jaučiame, jis daug ką lemia, nes mes esame nuo jo priklausomi. Tai yra miego ir aktyvumo ritmai, darbo ir poilsio ritmai, kūno organų veiklos ritmai.

Pavyzdžiui, nuo 23 iki 4 valandos yra organizmo atsistatymo laikas, todėl šiuo metu būtina ilsėtis. Miegas turi įtakos ne tik mūsų sveikatai ir žvalumui, bet ir atminčiai. Mokslininkai pastebėjo, kad žmogaus smegenys imliausios informacijai yra ryte, o antroje dienos pusėje pastabumas ir darbingumas mažėja. Darbui geriausias laikas yra 10-12 val., o nuo 13-15 val. organizmo aktyvumas mažiausias, nuo 16 val. organizmas vėl gyvybingas.

Tinkamiausias laikas sočiai valgyti – 12-14 val., nes tuo metu išsiskiria daugiausia skrandžio sulčių. Vakare medžiagų apykaita sulėtėja, todėl valgyti reikia nedaug. Sportui palankus laikas – 8 valanda ryto ir 16 valanda vakaro. Odos procedūroms tinkamas laikas – ankstyvas rytas, 17 valanda ir laikas prieš pusiaunaktį. Odontologinėms procedūroms geras laikas nuo 13 iki 15 ir 18 val., nes tuomet esame mažiau jautrūs skausmui. Vairavimui optimalus laikas – 8-10 val. ryto ir 15-20 valandos.

Aiškiausiai jaučiame savo biologinio laikrodžio veikimą, kai nuvykstame į tolimas šalis – iš vienos klimato juostos į kitą, taip pat per pavasarinius ir rudeninius laikrodžio rodyklės pervedimus. Beje, rudeninį laikrodžio rodyklės pervedimą mes išgyvename lengviau, nes “gauname“ papildomą valandą. Pavasarį, atitinkamai, sunkiau ir dėl sezonų kaitos, ir dėl prisitaikymo viską daryti valanda anksčiau. Ir nors rodyklės sukiojimas turi humanišką tikslą – kad žmogus išnaudotų maksimaliai dienos šviesą – daugeliui, ypač vaikams, tai būna nelengva.

Sąlyginis biologinio aktyvumo suskirstymas į “vyturius“ ir “pelėdas“ dabar kelia prieštaravimų. Anksčiau buvo linkstama prie versijos, kad tai nulemta prigimties, įgimta. Tokia išvada buvo daroma stebint tos pačios šeimos narius su skirtingais poreikiais miegui ir veiklai. Vieni medikai kategoriškai pareiškia, kad tai įprotis, kurį galima keisti, kiti tai laiko duotybe. Na, o tyrimai rodo, kad pasikeitus sąlygoms, žmogaus organizmas prisitaiko prie naujo ritmo ir puikiai adaptuojasi. Pavyzdžiai – vaiko gimimas šeimoje, išvykimas į tolimą šalį, darbas pamainomis. Tačiau visi vieningai sutaria, kad geriau įprasto, prigimtinio ritmo netrikdyti, o tik tiek, kiek reikalauja būtinybė.

Mėnulio fazių ritmo poveikis jau seniai pastebėtas ir dauguma jo paisome. Į Mėnulio fazes dažnai atsižvelgiama žemės ūkyje, medicinoje, kosmetologijoje. Jos veikia žmogaus nuotaikas, emocijų kaitą, instinktų proveržius ir su tuo susijusius mūsų sprendimus, taip pat organizmo skysčių svyravimus. Peržvelkime trumpai ir Mėnulio fazių poveikį.

Pirmoji fazė – jaunatis. Per jaunatį jautresnės psichikos žmonės ir vaikai nervingi, nekantrūs ir kaprizingi. Lengviau pasiduodama įtakoms, būdingas ir susireikšminimas, užsidarymas. Vairuotojai skundžiasi sulėtėjusia reakcija ir išsiblaškymu. Organizme sumažėja skysčių, trumpam nusilpsta chroniškų ligų simptomai, trūksta energijos ir jėgų. Augmenijos gyvybiniai syvai suplūsta į šaknis, todėl rekomenduojama puoselėti antžemines dalis – genėti, karpyti, skinti vaisius.

Antroji fazė – priešpilnis. Ją astropsichologai vadina kritine, kai senieji stereotipai jau netinka ir reikia priimti naujus gyvenimo iššūkius. Per priešpilnį mes tampame aktyvesni, todėl net mažiausios pastangos yra veiksmingos. Šiuo laikotarpiu tinkami poelgiai garantuoja geras pasekmes. Tačiau dėl aktyvumo padidėja traumų, greičiau susergame. Organizmas kaupia skysčius, todėl gali atsirasti patinimų. Tinka valyti organizmą, laikytis gydomųjų dietų. Sodininkams rekomenduojama ravėti ir naikinti kenkėjus.

Trečioji fazė – pilnatis. Neatsiejama nuo mistikos, statistika registruoja ir padaugėjusius nusikaltimus, nelaimingus atsitikimus, ypač 14-16 pilnaties dienomis. Daugiau pykčio, emocinių protrūkių, agresijos ir nepasitenkinimo. Žmonėms, einantiems dvasiniu keliu, šis laikotarpis ypatingas – jie maksimaliai panaudoja savo sugebėjimus. Ciklo viduryje įgyvendinama tai, kas buvo pradėta per jaunatį: tiek teigiami, tiek neigiami dalykai. Atsiranda jėgų atlikti atidėliotus darbus. Gyvuose organizmuose susikaupia maksimalus drėgmės kiekis. Pakyla kraujospūdis, paūmėja ligos, nemiga, stipriai veikia vaistai. Sodininkams tinka sėti sėklinius augalus, rinkti vaistažolių antžemines dalis , pjauti žolę, nuimti derlių, persodinti gėles.

Ketvirtoji fazė – delčia. Ateina atpildas už atliktus darbus. Šiuo metu žmogų pagauna įvykių tėkmė, aplinkybės neleidžia susivokti. Veiksmai nerezultatyvūs, belieka fiksuoti klaidas arba džiaugtis pelnyta sėkme. Beprasmiška šiuo metu priešintis nepalankiems įvykiams, nes tik išeikvosime energiją ir persitempsime. Paskutinėje Mėnulio fazėje netinka pradėti naujus sumanymus – tai geriau atlikti priešpilnio dienomis. Gamtos biologiniai ritmai slopsta, energijos nedaug. Sodininkams būtina dažniau laistyti augalus, nes dirva per delčią nekaupia drėgmės.

Kiek visu tuo tikėti? Tiesiog stebėkime save, gamtą – tikrai atrasime atitikimų, kuriuos sunku užginčyti. Esame gamtos dalis ir mus veikia viskas, kas vyksta joje. Dar senovės išminčiai visą žmogaus fiziologinę ir jausminę sferą reguliuodavo pagal gamtoje besikeičiančius natūralius ritmus. Galime pasidžiaugti, kad jų sukaupta patirtis atėjo iki mūsų dienų ir ją patvirtina šiuolaikiniai mokslininkai. Na, o kiek tuo tikėti ar taikyti gyvenime – kiekvieno iš mūsų pasirinkimas 🙂 . Galbūt, kai išties nesiseka, verta žvilgtelėti, ar neiname prieš natūralius gyvavimo ritmus?.

Reklama

10 minčių apie „Ritmai, ciklai, fazės..“

  1. Tarp kitko geras pastebėjimas, kad kai nesiseka, verta peržiūrėti ir režimą ir gyvenimo būdą. Kad mes stipriai atitrūkę nuo natūralių ritmų, tai faktas. Mes prisiskaitę Ajurvedos pakoregavom savo režimą ir jau po savaitės pajutom pokyčius ir laiko padaugėjo. Verta pamąstyti. O tu ar laikaisi? 🙂

    Patinka

  2. Labas rytas, Bagira 🙂
    Negaliu sakyti, kad turiu griežtą dienotvarkę, bet sistema mano veiksmuose yra, ir ji keičiasi, priklausomai nuo aplinkybių ir tikslų.
    Ypač jei “užstringame“ kažkiokiuose gyvenimiškuose situacijose, labai naudinga peržiūrėti dienotvarkę ir savo veiksmus – čia tau pritariu, kad ir laiko padaugėja, ir galva prašviesėja, ir klaidos bei sprendimai aiškiau matosi 🙂

    Patinka

  3. Laba,
    o as neperseniausiai skaiciau, kad JAV mokslininkas atliko didziuli tyrima, apemusi daugiau nei 50 valstiju, kad patikrintu, ar duoda kokios naudos tas laikrodzio sukiojimas. Ir isvada buvo tokia, kad smarkiai pasikeitus technologijoms ir musu gyvenimo ritmui, tai visiskai nenaudinga. Kiek butu galima sutaupyti energijos, tiek pat ir dar daugiau sunaudojama kondicionieriams, veikiantiems biuruose darbo metu, ir namuose…. Butu smagu, kad nustotume save kankinti du kartus per metus
    🙂
    geros dienos visiems.

    Patinka

  4. Labas, lyja 🙂
    Aš dažnai apie tai pagalvoju, kad tas rodyklės sukiojimas tai toks dirbtinas streso sukūrimas.. Ypač kai stebi vaikus..
    Čia tiktų posakis: gerais norais (ar gerais?) kelias į … 😉
    Ir tau geros dienos!!! 🙂

    Patinka

  5. Labas rytas,

    As asmeniskai laikausisavo kazkokio sukurto rezimo ir sumodeliuotos dienos. Jeigu, atsiranda kazokiu netiketumu, kur aplinkybes nepaklusta norams ir rezimui, tada kazkaip organzimas priesinasi net ir i smulkius tokius istiktus..jeigu ne tuo laiku pavalgai, taip pat jautiesi ne taip, ne tuo metu pasportuoji, irgi negerai jautiesi..gausni kad viskas surista kaip virvele..viena gala timpteli ir visa virvele bega..idomu butu su savimi pazaisti ir diena pradeti ir viekti visai kaip neiprasta..kaip tada sudirbtu protas ir organizmas 🙂

    Energingos visiems dienos! Gaudome saules spindulius!

    Patinka

  6. Karoli, AČIŪ 🙂
    Gaudom, gaudom – juk tai natūralus energijos ir žvalumo šaltinis 🙂
    Geras palyginimas su virvele – taip tikrai yra 🙂
    Sėkmingos dienos! 😀

    Patinka


  7. Pritariu RUVI :
    “Aš dažnai apie tai pagalvoju, kad tas rodyklės sukiojimas tai toks dirbtinas streso sukūrimas.. Ypač kai stebi vaikus..
    Čia tiktų posakis: gerais norais (ar gerais?) kelias į … :)“

    Patinka

  8. Įdomu, kaip nustato tuos biologinius ritmus? 🙂 Taip, tikrai jie yra, bet kaip nustato?

    O dėl laikrodžių sukinėjimo, tai pasukim šįkart pusvalandį ir visam gyvenimui tegu nesikeičia tas laikas. Nes pavasarinės valandos atėmimas nukamuoja.

    Patinka

  9. Labas, Povilai 🙂
    Nežinau, Povilai, kaip nustato – matyt, yra būdai, jei net specialybės yra – chronobiologai, fiziobiologai. Matyt, šiais laikais nesunku nustatyti organų aktyvumo ir pasyvumo periodus – juk technologijos tikrai aukštos 🙂
    Taip, tie sukiojimai pavasarį – brrr. Ir taip po žiemos sunku pabusti, o čia dar valandą atima. Na, bet nieko čia nepapieši – belieka jungti aukščiausiu pajėgumu optimizmą 🙂

    Patinka

Parašykite komentarą

Įveskite savo duomenis žemiau arba prisijunkite per socialinį tinklą:

WordPress.com Logo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti / Keisti )

Twitter picture

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti / Keisti )

Facebook photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti / Keisti )

Google+ photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Google+ paskyra. Atsijungti / Keisti )

Connecting to %s